INSTYTUT NAUK CHEMICZNYCH

Uniwersytet w Siedlcach

NEW VERSION - 2025-12-07 12:28:00

Aktualności

Poniżej znajduje się spis ćwiczeń Centrum Chemicznego Kształcenia Praktycznego:

I Systematyka związków nieorganicznych

I-1. POKAZ: Reakcja syntezy MgO
I-2. POKAZ: Reakcja syntezy SO2 i badanie jego charakteru chemicznego
I-3. Badanie charakteru chemicznego tlenku wapnia
I-4. Otrzymywanie wodorotlenków:
  a) POKAZ: NaOH
  b) Cu(OH)2
I-5. Badanie charakteru chemicznego wodorotlenków
I-6. Badanie właściwości kwasów H2SO4 i HCl
I-7. Badanie właściwości soli CuSO4

II Szybkość reakcji chemicznych

II-1. Wpływ rodzaju substancji na szybkość reakcji
II-2. Wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji
II-3. Wpływ temperatury na szybkość reakcji
II-4. Wpływ rozdrobnienia substratu na szybkość reakcji
II-5. Wpływ katalizatora na szybkość reakcji
II-6. Endotermiczna reakcja analizy na przykładzie rozkładu Cu(OH)2
II-7. Reakcja egzotermiczna na przykładzie reakcji Mg z H2SO4

III-A Przygotowywanie roztworów o różnym stężeniu

III-A.1. Przygotowanie naważki substancji
III-A.2. Przygotowanie 70 g 10% roztworu NaCl
III-A.3. Przygotowanie 250 cm3 0,5 molowego roztworu NaCl
III-A.4. Przygotowanie roztworu 3% kwasu octowego z roztworu 10%
III-A.5. Przygotowanie roztworu 6% kwasu octowego z roztworów 10% i 3%

III-B Metody rozdzielania mieszanin

III-B.1. POKAZ: Destylacja jednorodnej mieszaniny alkoholi i barwnika
III-B.2. Sączenie mieszaniny piasku z roztworem soli kuchennej
III-B.3. Odparowanie rozpuszczalnika z roztworu soli kuchennej
III-B.4. Ekstrakcja oleju benzyną
III-B.5. Chromatografia bibułowa barwnika pisaka
III-B.6. Adsorpcja barwnego soku na węglu aktywnym

III-C Reakcje jonowe

III-C.1. Miareczkowanie alkacymetryczne NaOH za pomocą HCl w obecności różnych wskaźników
III-C.2. Reakcje strącania:
  a) reakcje charakterystyczne kationów: Ag+, Cu2+, Fe3+, Fe2+,
  b) reakcje charakterystyczne anionów Cl-, CO32-, PO43-
III-C.3. Amfoteryczny charakter Al(OH)3

IV-A Elektrochemia

IV-A.1. Porównanie aktywności chemicznej metali
IV-A.2. Ogniwo jako źródło prądu elektrycznego:
  a) ogniwo Daniella
  b) ogniwo z produktów naturalnych
IV-A.3. Elektroliza wodnych roztworów soli

IV-B Pierwiastki bloku d (mangan)

IV-B.1. Badanie właściwości Mn(OH)2
IV-B.2. Badanie właściwości MnO2
IV-B.3. Reakcja kameleonu mineralnego – właściwości redukcyjne MnO2
IV-B.4. Badanie właściwości utleniających KMnO4
IV-B.5. Redukcja jonów MnO4- do jonów MnO43-
IV-B.6. POKAZ: Działanie H2SO4 na KMnO4 – otrzymywanie Mn2O7

V Węglowodory. Hydroksylowe pochodne węglowodorów – alkohole i fenole

V-1. Otrzymywanie węglowodorów nienasyconych i badanie ich właściwości (palność; reakcje z wodą bromową i KMnO4):
  a) acetylenu (POKAZ)
  b) etylenu
V-2. Utlenianie alkoholi o różnej rzędowości za pomocą CuO
V-3. Badanie właściwości gliceryny
V-4. POKAZ: Wykrywanie fenolu solami Fe3+
V-5. POKAZ: Reakcja fenolu z woda bromową

VI Związki karbonylowe − aldehydy i ketony. Kwasy karboksylowe. Estry, tłuszcze

VI-1. Próba Tollensa dla etanalu i propanonu
VI-2. Próba Trommera dla etanalu i propanonu
VI-3. Próba jodoformowa
VI-4. Badanie właściwości kwasu etanowego
VI-5. Reakcja estryfikacji
VI-6. Badanie rozpuszczalności tłuszczów w różnych rozpuszczalnikach
VI-7. Odróżnianie tłuszczów ciekłych od stałych
VI-8. Odróżnianie tłuszczu od substancji tłustej – próba akroleinowa

VII Związki organiczne zawierające azot. Białka

VII-1. Badanie zasadowych właściwości mocznika
VII-2. Reakcja biuretowa mocznika
VII-3. Badanie amfoterycznego charakteru glicyny
VII-4. Wysalanie i dentauracja białka
VII-5. Wykrywanie białek
  a) reakcja ksantoproteinowa
  b) biuretowa
VII-6. Badanie składu pierwiastkowego białka

VIII Cukry

VIII-1. POKAZ: Czynność optyczna cukrów. Hydroliza sacharozy
VIII-2. Reakcja cukrów z wodorotlenkiem miedzi(II)
VIII-3. Badanie składu pierwiastkowego cukrów
VIII-4. Wykrywanie skrobi płynem Lugola


Znajdź nas na facebook

facebook

baner, doświadczenia chemiczne, napis: warsztaty i wykłady dla szkół ponadpodstawowych zapraszamy

Dlaczego warto studiować Chemię w Siedlcach?

dlaczego warto studiowac chemie
Chemia to nauka, która realnie zmienia świat – od medycyny, kosmetyków i żywności, po nowoczesne materiały, energetykę i ochronę środowiska. To dzięki chemii powstają nowe technologie, ekologiczne rozwiązania i innowacyjne produkty, które odpowiadają na wyzwania współczesności, takie jak zanieczyszczenie środowiska czy potrzeba rozwijania gospodarki o obiegu zamkniętym.
Studiując chemię w Siedlcach, zdobywasz wiedzę i umiejętności, które są poszukiwane na rynku pracy. Program studiów jest stale aktualizowany, aby odpowiadał potrzebom nowoczesnej gospodarki i oczekiwaniom pracodawców.
Na studiach pierwszego stopnia, kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata oferujemy kształcenie na dwóch specjalnościach: analityka chemiczna oraz nauczanie chemii i przyrody.
Analityka chemiczna
Studenci poznają nowoczesne techniki analityczne i pracę z zaawansowaną aparaturą. Absolwenci są przygotowani do pracy w laboratoriach przemysłu farmaceutycznego, spożywczego, chemicznego, kosmetycznego, ochrony środowiska czy kontroli jakości.
Nauczanie chemii i przyrody
Specjalność skierowana do osób, które chcą pracować jako nauczyciele chemii i przyrody w szkołach podstawowych. Od roku akademickiego 2024/2025 absolwenci mogą kontynuować naukę na studiach magisterskich na specjalności nauczycielskiej, uzyskując pełne kwalifikacje do nauczania chemii we wszystkich typach szkół.
Studia drugiego stopnia (magisterskie) trwają cztery semestry i kończą się tytułem magistra chemii. Oferujemy je absolwentom studiów pierwszego stopnia, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę, podnieść kwalifikacje zawodowe lub przygotować się do dalszej kariery naukowej w Szkole Doktorskiej w kraju lub za granicą. Studia drugiego stopnia rozwijają nie tylko kompetencje merytoryczne, lecz także umiejętności cenione przez pracodawców: kreatywność, samodzielność, pracę zespołową, odporność na stres czy skuteczne rozwiązywanie problemów.
Oferujemy dwie specjalności do wyboru (wybierane po I semestrze): chemia stosowana oraz chemia nauczycielska.
Chemia stosowana
Absolwenci tej specjalności zdobywają umiejętności umożliwiające pracę na stanowiskach specjalistycznych i kierowniczych m.in. w branży: chemicznej, farmaceutycznej, spożywczej, kosmetycznej, włókienniczej, ochrony środowiska.
Mogą pracować w laboratoriach analitycznych, jednostkach badawczo-rozwojowych, instytucjach administracji państwowej i samorządowej, a także prowadzić własną działalność gospodarczą w sektorze chemicznym.
Chemia nauczycielska
Na tę specjalność przyjmowani są absolwenci studiów pierwszego stopnia z chemią, którzy realizowali standardy kształcenia nauczycieli. Absolwenci uzyskują pełne kwalifikacje do nauczania chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Jeśli chcesz łączyć wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami, pracować w nowoczesnych laboratoriach lub przekazywać swoją pasję kolejnym pokoleniom – chemia w Siedlcach to kierunek dla Ciebie.

Kontakt

kontakt

Instytut Nauk Chemicznych

ul. 3 Maja 54
08-110 Siedlce
tel.: 25 643 10 69

e-mail: chemsekr@uws.edu.pl