INSTYTUT NAUK CHEMICZNYCH

Uniwersytet w Siedlcach

NEW VERSION - 2025-12-15 04:01:04

Aktualności

Dział Nauki i Współpracy z Zagranicą rozpoczyna nabór pracowników UwS na wyjazdy dydaktyczne i szkoleniowe w ramach programu Erasmus+ (projekt 2023-1-PL01-KA131-HED-000125782). Rekrutacja będzie prowadzona od 22.01.2024 r. do 16.02.2024 r.

Na stronie https://www.uws.edu.pl/studenci/program-erasmus/wyjazdy-nauczycieli-akademickich znajduje się Zarządzenie nr 5/2024 Rektora UwS z dnia 17 stycznia 2024 roku w sprawie zasad organizacji i realizacji wymiany akademickiej w ramach programu Erasmus+. Prosimy o zapoznanie się z tym dokumentem zanim podejmą Państwo decyzję ubieganiu się o stypendium Erasmus+.

W procesie rekrutacji należy złożyć następujące dokumenty:

  • Formularz zgłoszeniowy na wyjazd w ramach programu Erasmus+ dostępny online pod linkiem: https://forms.gle/F5Ctv26HVRKQsSx48 podpisany przez bezpośredniego przełożonego oraz właściwego koordynatora wydziałowego lub uczelnianego koordynatora Erasmus+. Po wypełnieniu formularza online prosimy czekać na odesłanie wypełnionego formularza w wersji pdf przez pracowników Działu Nauki i Współpracy z Zagranicą na wskazany w formularzu adres mailowy pracownika, a następnie o uzyskanie stosownych podpisów.
  • Mobility Agreement for Teaching (w przypadku wyjazdów w celach dydaktycznych) lub
    Mobility Agreement for Training (w przypadku wyjazdów w celach szkoleniowych) podpisany przez instytucję przyjmującą. Formularze dostępne są na stronie: https://www.uws.edu.pl/studenci/program-erasmus/wyjazdy-nauczycieli-akademickich

Pracownicy naszego wydziału (Nauk Ścisłych i Przyrodniczych) składają dokumenty do koordynatora wydziałowego, którym jest dr hab. Renata Modzelewska-Łagodzin

Etap II – rozwiązanie problemu badawczego:
zdjęcie przedstawia cztery butelki różnych wód gazowanych
W popularnym sklepie zakupiono napoje gazowane o nazwach: Muszynianka, Oaza, Kinley, Polaris. Każdy z napojów wlano do oddzielnej szklanki i pozostawiono na 24 godziny w temperaturze pokojowej do całkowitego odgazowania. Do piątej szklanki wlano wodę zdemineralizowaną i postawiono ją wśród szklanek z napojami, zapominając o oznakowaniu ich zawartości. Szklanki były identyczne i zawierały taką samą ilość cieczy.
Jak zidentyfikować zawartość każdej szklanki nie przeprowadzając prób organoleptycznych (smakowania i wąchania)?

Zadanie polega na opracowaniu teoretycznym problemu oraz zaprojektowaniu eksperymentów weryfikujących postawione hipotezy. W ocenie wykonania zadania Jury konkursu będzie brało pod uwagę zarówno poprawność i oryginalność opisu teoretycznego i doświadczalnego, jak też stopień skomplikowania aparatury oraz czasochłonność i materiałochłonność (koszt) zaproponowanego rozwiązania.

Termin nadsyłania rozwiązań drogą mailową upłynie 10.02.24 r. Ogłoszenie wyników II etapu nastąpi 19.02.24 r.
Wszyscy uczestnicy II etapu dostaną certyfikaty, a sześcioro laureatów zostanie zaproszonych do udziału w etapie III - Finale.

Do I etapu II Wielkiego Konkursu Chemicznego przystąpiły 83 osoby. Średni wynik to niecałe 50% poprawnych odpowiedzi.
Test okazał się dosyć trudny, dlatego do II etapu zapraszamy osoby, które zdobyły ponad 31 punktów (poniżej grafika ze statystyką odpowiedzi).

obraz przedstawia wykres z statystyką odpowiedzi na pytania z I etapu konkursu chemicznego

Pytania, które sprawiły najwięcej problemów to:

  • 1 mol wody w warunkach normalnych
    - waży 36g (5 odpowiedzi, 6%)
    - zajmuje objętość 22,4m3 (55 odpowiedzi, 66,3%)
    - zawiera ok 1,8 kwadryliona atomów (23 odpowiedzi, 27,7%)
    1 mol wody waży 18g. W warunkach normalnych woda jest cieczą o gęstości 1g/cm3, czyli zajmuje objętość 18 cm3. 1 mol cząsteczek wody zawiera 3 mole atomów, czyli 3x6,02*1023=18,06*1023=1,8*1024=1,8 kwadryliona atomów
  • Według teorii protonowej jon węglanowy może być
    - tylko kwasem (28 odpowiedzi, 33,7%)
    - tylko zasadą (28 odpowiedzi, 33,7%)
    - zasadą lub kwasem (27 odpowiedzi, 32,5%)
    Jon węglanowy CO32- nie zawiera protonów (jonów wodorowych), które mógłby oddać, nie może zatem być kwasem.
  • Pierścionek zaręczynowy z 18-karatowego złota z 1-karatowym brylantem waży 4,58g. w pierścionku tym
    - liczba atomów złota jest 18 razy większa od liczby atomów węgla (24 odpowiedzi, 34,9%)
    - atomów złota jest prawie tyle samo co atomów węgla (15 odpowiedzi, 18,1%)
    - masa złota wynosi 4,3g a węgla ok 0,24g (39 odpowiedzi, 47%)
    1-karatowy brylant (diament) waży 0,2 g, czyli zawiera 0,0167mola atomów węgla. Masa 18-karatowego złota wynosi zatem 4,38g. Złoto 18-karatowe jest stopem zawierającym 18/24, czyli 75% czystego złota. Masa czystego złota to 0,75x4,38=3,285 g, co stanowi 0,0167 mola atomów złota.
  • Tlenek chloru (III) jest bezwodnikiem kwasu
    - triksochlorowego (27 odpowiedzi, 32,5%)
    - chlorowego (V) (29 odpowiedzi, 34,9%)
    - dioksychlorowego (27 odpowiedzi, 32,5%)
    Tlenek chloru(III) jest bezwodnikiem kwasu chlorowego(III), czyli dioksochlorowego HClO2.
    Cl2O3 + H2O → 2HClO2
  • Jeżeli sól kwasu nieorganicznego słabo rozpuszcza się w wodzie, to
    - dobrze rozpuszcza się w alkoholu (35 odpowiedzi, 42,2%)
    - lepiej rozpuszcza się w benzynie (27 odpowiedzi, 32,5%)
    - nie rozpuszcza się w benzynie (21 odpowiedzi, 25,3%)
    Sole są związkami jonowymi. Jeśli słabo rozpuszczają się w rozpuszczalniku polarnym, jakim jest woda, to tym bardziej nie będą się rozpuszczać w rozpuszczalnikach mniej polarnych lub niepolarnych.
  • Węglan wapnia wchodzi w skład minerału o nazwie
    - gips (53 odpowiedzi, 63,9%)
    - skaleń (2 odpowiedzi, 2,4%)
    - aragonit (28 odpowiedzi, 33,7%)
    Gips to uwodniony siarczan wapnia CaSO4*2H2O. Skalenie to glinokrzemiany potasu, sodu, wapnia lub baru.
  • Dichromian potasu przechodzi w chromian
    - w wyniku redukcji chromu ze stopnia utlenienia +VII do stopnia utlenienia +VI (36 odpowiedzi, 43,4%)
    - po dodaniu roztworu wodorotlenku potasu (27 odpowiedzi, 32,5%)
    - w środowisku silnie kwasowym (20 odpowiedzi, 24,1%)
    Chromiany i dichromiany zawierają chrom na stopniu utlenienia +VI.
    K2Cr2O7 + 2KOH → 2K2CrO4 + H2
  • Charakterystyczny zapach zepsutych jajek towarzyszy
    - spalaniu siarki (49 odpowiedzi, 59%)
    - reakcji pirytu z kwasem solnym (31 odpowiedzi, 37,3%)
    - ogrzewaniu wody amoniakalnej (3 odpowiedzi, 3,6%)
    Zapach zepsutych jajek to zapach siarkowodoru, który jest produktem reakcji disiarczku żelaza (pirytu) z kwasem solnym.
    FeS2 + 2HCl → FeCl2 + S + H2S

Znajdź nas na facebook

facebook

baner, doświadczenia chemiczne, napis: warsztaty i wykłady dla szkół ponadpodstawowych zapraszamy

Dlaczego warto studiować Chemię w Siedlcach?

dlaczego warto studiowac chemie
Chemia to nauka, która realnie zmienia świat – od medycyny, kosmetyków i żywności, po nowoczesne materiały, energetykę i ochronę środowiska. To dzięki chemii powstają nowe technologie, ekologiczne rozwiązania i innowacyjne produkty, które odpowiadają na wyzwania współczesności, takie jak zanieczyszczenie środowiska czy potrzeba rozwijania gospodarki o obiegu zamkniętym.
Studiując chemię w Siedlcach, zdobywasz wiedzę i umiejętności, które są poszukiwane na rynku pracy. Program studiów jest stale aktualizowany, aby odpowiadał potrzebom nowoczesnej gospodarki i oczekiwaniom pracodawców.
Na studiach pierwszego stopnia, kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata oferujemy kształcenie na dwóch specjalnościach: analityka chemiczna oraz nauczanie chemii i przyrody.
Analityka chemiczna
Studenci poznają nowoczesne techniki analityczne i pracę z zaawansowaną aparaturą. Absolwenci są przygotowani do pracy w laboratoriach przemysłu farmaceutycznego, spożywczego, chemicznego, kosmetycznego, ochrony środowiska czy kontroli jakości.
Nauczanie chemii i przyrody
Specjalność skierowana do osób, które chcą pracować jako nauczyciele chemii i przyrody w szkołach podstawowych. Od roku akademickiego 2024/2025 absolwenci mogą kontynuować naukę na studiach magisterskich na specjalności nauczycielskiej, uzyskując pełne kwalifikacje do nauczania chemii we wszystkich typach szkół.
Studia drugiego stopnia (magisterskie) trwają cztery semestry i kończą się tytułem magistra chemii. Oferujemy je absolwentom studiów pierwszego stopnia, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę, podnieść kwalifikacje zawodowe lub przygotować się do dalszej kariery naukowej w Szkole Doktorskiej w kraju lub za granicą. Studia drugiego stopnia rozwijają nie tylko kompetencje merytoryczne, lecz także umiejętności cenione przez pracodawców: kreatywność, samodzielność, pracę zespołową, odporność na stres czy skuteczne rozwiązywanie problemów.
Oferujemy dwie specjalności do wyboru (wybierane po I semestrze): chemia stosowana oraz chemia nauczycielska.
Chemia stosowana
Absolwenci tej specjalności zdobywają umiejętności umożliwiające pracę na stanowiskach specjalistycznych i kierowniczych m.in. w branży: chemicznej, farmaceutycznej, spożywczej, kosmetycznej, włókienniczej, ochrony środowiska.
Mogą pracować w laboratoriach analitycznych, jednostkach badawczo-rozwojowych, instytucjach administracji państwowej i samorządowej, a także prowadzić własną działalność gospodarczą w sektorze chemicznym.
Chemia nauczycielska
Na tę specjalność przyjmowani są absolwenci studiów pierwszego stopnia z chemią, którzy realizowali standardy kształcenia nauczycieli. Absolwenci uzyskują pełne kwalifikacje do nauczania chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Jeśli chcesz łączyć wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami, pracować w nowoczesnych laboratoriach lub przekazywać swoją pasję kolejnym pokoleniom – chemia w Siedlcach to kierunek dla Ciebie.

Kontakt

kontakt

Instytut Nauk Chemicznych

ul. 3 Maja 54
08-110 Siedlce
tel.: 25 643 10 69

e-mail: chemsekr@uws.edu.pl