Do II etapu przystąpiło 12 osób: czworo uczniów z I LO im. Bolesława Prusa w Siedlcach, troje uczniów z IV LO im. Jana Pawła II w Łukowie, 2 uczennice z I LO im Adama Mickiewicza w Węgrowie, uczeń z LO im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Mińsku Mazowieckim, uczennica z I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim oraz uczennica z ZSP w Łochowie.
Nadesłane prace zawierające rozwiązanie problemu badawczego dotyczącego identyfikacji napojów oceniło Jury w składzie:
prof. dr hab. Mariusz Kluska
dr Joanna Jabłońska
dr Waldemar Wysocki
dr Bartosz Michalczuk
student Mateusz Szykuć – KNCh Spectrum
Każdy z jurorów dokonywał oceny niezależnie od pozostałych członków Jury, przyznając punkty w skali 0-5 za: kompletność i trafność hipotezy roboczej, skuteczność i pracochłonność/koszt jej weryfikacji oraz poprawność merytoryczną i oryginalność/szczegółowość opisu. Po zsumowaniu punktów od wszystkich jurorów otrzymano ocenę łączną, której zakres wyniósł od 68 do 129 punktów. Do finałowego III etapu konkursu zakwalifikowano 6 uczestników, którzy zdobyli ponad 100 punktów:
Bartłomiej Sierociuk – IV LO im. Jana Pawła II w Łukowie
Aleksandra Szczygielska – IV LO im. Jana Pawła II w Łukowie
Aleksander Walewski – LO im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Mińsku Mazowieckim
Michał Wrona – I LO im. Bolesława Prusa w Siedlcach
Maria Łakoma – I LO im. Adama Mickiewicza w Węgrowie
Jakub Wardak – I LO im. Bolesława Prusa w Siedlcach
Dziękujemy za udział i gratulujemy wszystkim uczestnikom II etapu oraz ich opiekunom naukowym, a Finalistów zapraszamy w dniu 22 marca 2024 r. do zmagań w laboratorium Instytutu Nauk Chemicznych UwS.
Certyfikaty uczestnictwa w II etapie oraz szczegóły organizacyjno-techniczne finału przekazane zostaną bezpośrednio zainteresowanym drogą mailową do 22 lutego.
Rekrutacja pracowników na wyjazdy w celach dydaktycznych lub szkoleniowych w ramach program Erasmus+
Dział Nauki i Współpracy z Zagranicą rozpoczyna nabór pracowników UwS na wyjazdy dydaktyczne i szkoleniowe w ramach programu Erasmus+ (projekt 2023-1-PL01-KA131-HED-000125782). Rekrutacja będzie prowadzona od 22.01.2024 r. do 16.02.2024 r.
Na stronie https://www.uws.edu.pl/studenci/program-erasmus/wyjazdy-nauczycieli-akademickich znajduje się Zarządzenie nr 5/2024 Rektora UwS z dnia 17 stycznia 2024 roku w sprawie zasad organizacji i realizacji wymiany akademickiej w ramach programu Erasmus+. Prosimy o zapoznanie się z tym dokumentem zanim podejmą Państwo decyzję ubieganiu się o stypendium Erasmus+.
W procesie rekrutacji należy złożyć następujące dokumenty:
- Formularz zgłoszeniowy na wyjazd w ramach programu Erasmus+ dostępny online pod linkiem: https://forms.gle/F5Ctv26HVRKQsSx48 podpisany przez bezpośredniego przełożonego oraz właściwego koordynatora wydziałowego lub uczelnianego koordynatora Erasmus+. Po wypełnieniu formularza online prosimy czekać na odesłanie wypełnionego formularza w wersji pdf przez pracowników Działu Nauki i Współpracy z Zagranicą na wskazany w formularzu adres mailowy pracownika, a następnie o uzyskanie stosownych podpisów.
- Mobility Agreement for Teaching (w przypadku wyjazdów w celach dydaktycznych) lub
Mobility Agreement for Training (w przypadku wyjazdów w celach szkoleniowych) podpisany przez instytucję przyjmującą. Formularze dostępne są na stronie: https://www.uws.edu.pl/studenci/program-erasmus/wyjazdy-nauczycieli-akademickich
Pracownicy naszego wydziału (Nauk Ścisłych i Przyrodniczych) składają dokumenty do koordynatora wydziałowego, którym jest dr hab. Renata Modzelewska-Łagodzin
Etap II – rozwiązanie problemu badawczego:
W popularnym sklepie zakupiono napoje gazowane o nazwach: Muszynianka, Oaza, Kinley, Polaris. Każdy z napojów wlano do oddzielnej szklanki i pozostawiono na 24 godziny w temperaturze pokojowej do całkowitego odgazowania. Do piątej szklanki wlano wodę zdemineralizowaną i postawiono ją wśród szklanek z napojami, zapominając o oznakowaniu ich zawartości. Szklanki były identyczne i zawierały taką samą ilość cieczy.
Jak zidentyfikować zawartość każdej szklanki nie przeprowadzając prób organoleptycznych (smakowania i wąchania)?
Zadanie polega na opracowaniu teoretycznym problemu oraz zaprojektowaniu eksperymentów weryfikujących postawione hipotezy. W ocenie wykonania zadania Jury konkursu będzie brało pod uwagę zarówno poprawność i oryginalność opisu teoretycznego i doświadczalnego, jak też stopień skomplikowania aparatury oraz czasochłonność i materiałochłonność (koszt) zaproponowanego rozwiązania.
Termin nadsyłania rozwiązań drogą mailową upłynie 10.02.24 r. Ogłoszenie wyników II etapu nastąpi 19.02.24 r.
Wszyscy uczestnicy II etapu dostaną certyfikaty, a sześcioro laureatów zostanie zaproszonych do udziału w etapie III - Finale.