INSTYTUT NAUK CHEMICZNYCH

Uniwersytet w Siedlcach

NEW VERSION - 2025-05-21 05:09:29

Aktualności

Dział Nauki i Współpracy z Zagranicą rozpoczyna nabór pracowników UwS na wyjazdy dydaktyczne i szkoleniowe w ramach programu Erasmus+ (projekt 2023-1-PL01-KA131-HED-000125782). Rekrutacja będzie prowadzona od 22.01.2024 r. do 16.02.2024 r.

Na stronie https://www.uws.edu.pl/studenci/program-erasmus/wyjazdy-nauczycieli-akademickich znajduje się Zarządzenie nr 5/2024 Rektora UwS z dnia 17 stycznia 2024 roku w sprawie zasad organizacji i realizacji wymiany akademickiej w ramach programu Erasmus+. Prosimy o zapoznanie się z tym dokumentem zanim podejmą Państwo decyzję ubieganiu się o stypendium Erasmus+.

W procesie rekrutacji należy złożyć następujące dokumenty:

  • Formularz zgłoszeniowy na wyjazd w ramach programu Erasmus+ dostępny online pod linkiem: https://forms.gle/F5Ctv26HVRKQsSx48 podpisany przez bezpośredniego przełożonego oraz właściwego koordynatora wydziałowego lub uczelnianego koordynatora Erasmus+. Po wypełnieniu formularza online prosimy czekać na odesłanie wypełnionego formularza w wersji pdf przez pracowników Działu Nauki i Współpracy z Zagranicą na wskazany w formularzu adres mailowy pracownika, a następnie o uzyskanie stosownych podpisów.
  • Mobility Agreement for Teaching (w przypadku wyjazdów w celach dydaktycznych) lub
    Mobility Agreement for Training (w przypadku wyjazdów w celach szkoleniowych) podpisany przez instytucję przyjmującą. Formularze dostępne są na stronie: https://www.uws.edu.pl/studenci/program-erasmus/wyjazdy-nauczycieli-akademickich

Pracownicy naszego wydziału (Nauk Ścisłych i Przyrodniczych) składają dokumenty do koordynatora wydziałowego, którym jest dr hab. Renata Modzelewska-Łagodzin

Etap II – rozwiązanie problemu badawczego:
zdjęcie przedstawia cztery butelki różnych wód gazowanych
W popularnym sklepie zakupiono napoje gazowane o nazwach: Muszynianka, Oaza, Kinley, Polaris. Każdy z napojów wlano do oddzielnej szklanki i pozostawiono na 24 godziny w temperaturze pokojowej do całkowitego odgazowania. Do piątej szklanki wlano wodę zdemineralizowaną i postawiono ją wśród szklanek z napojami, zapominając o oznakowaniu ich zawartości. Szklanki były identyczne i zawierały taką samą ilość cieczy.
Jak zidentyfikować zawartość każdej szklanki nie przeprowadzając prób organoleptycznych (smakowania i wąchania)?

Zadanie polega na opracowaniu teoretycznym problemu oraz zaprojektowaniu eksperymentów weryfikujących postawione hipotezy. W ocenie wykonania zadania Jury konkursu będzie brało pod uwagę zarówno poprawność i oryginalność opisu teoretycznego i doświadczalnego, jak też stopień skomplikowania aparatury oraz czasochłonność i materiałochłonność (koszt) zaproponowanego rozwiązania.

Termin nadsyłania rozwiązań drogą mailową upłynie 10.02.24 r. Ogłoszenie wyników II etapu nastąpi 19.02.24 r.
Wszyscy uczestnicy II etapu dostaną certyfikaty, a sześcioro laureatów zostanie zaproszonych do udziału w etapie III - Finale.

Do I etapu II Wielkiego Konkursu Chemicznego przystąpiły 83 osoby. Średni wynik to niecałe 50% poprawnych odpowiedzi.
Test okazał się dosyć trudny, dlatego do II etapu zapraszamy osoby, które zdobyły ponad 31 punktów (poniżej grafika ze statystyką odpowiedzi).

obraz przedstawia wykres z statystyką odpowiedzi na pytania z I etapu konkursu chemicznego

Pytania, które sprawiły najwięcej problemów to:

  • 1 mol wody w warunkach normalnych
    - waży 36g (5 odpowiedzi, 6%)
    - zajmuje objętość 22,4m3 (55 odpowiedzi, 66,3%)
    - zawiera ok 1,8 kwadryliona atomów (23 odpowiedzi, 27,7%)
    1 mol wody waży 18g. W warunkach normalnych woda jest cieczą o gęstości 1g/cm3, czyli zajmuje objętość 18 cm3. 1 mol cząsteczek wody zawiera 3 mole atomów, czyli 3x6,02*1023=18,06*1023=1,8*1024=1,8 kwadryliona atomów
  • Według teorii protonowej jon węglanowy może być
    - tylko kwasem (28 odpowiedzi, 33,7%)
    - tylko zasadą (28 odpowiedzi, 33,7%)
    - zasadą lub kwasem (27 odpowiedzi, 32,5%)
    Jon węglanowy CO32- nie zawiera protonów (jonów wodorowych), które mógłby oddać, nie może zatem być kwasem.
  • Pierścionek zaręczynowy z 18-karatowego złota z 1-karatowym brylantem waży 4,58g. w pierścionku tym
    - liczba atomów złota jest 18 razy większa od liczby atomów węgla (24 odpowiedzi, 34,9%)
    - atomów złota jest prawie tyle samo co atomów węgla (15 odpowiedzi, 18,1%)
    - masa złota wynosi 4,3g a węgla ok 0,24g (39 odpowiedzi, 47%)
    1-karatowy brylant (diament) waży 0,2 g, czyli zawiera 0,0167mola atomów węgla. Masa 18-karatowego złota wynosi zatem 4,38g. Złoto 18-karatowe jest stopem zawierającym 18/24, czyli 75% czystego złota. Masa czystego złota to 0,75x4,38=3,285 g, co stanowi 0,0167 mola atomów złota.
  • Tlenek chloru (III) jest bezwodnikiem kwasu
    - triksochlorowego (27 odpowiedzi, 32,5%)
    - chlorowego (V) (29 odpowiedzi, 34,9%)
    - dioksychlorowego (27 odpowiedzi, 32,5%)
    Tlenek chloru(III) jest bezwodnikiem kwasu chlorowego(III), czyli dioksochlorowego HClO2.
    Cl2O3 + H2O → 2HClO2
  • Jeżeli sól kwasu nieorganicznego słabo rozpuszcza się w wodzie, to
    - dobrze rozpuszcza się w alkoholu (35 odpowiedzi, 42,2%)
    - lepiej rozpuszcza się w benzynie (27 odpowiedzi, 32,5%)
    - nie rozpuszcza się w benzynie (21 odpowiedzi, 25,3%)
    Sole są związkami jonowymi. Jeśli słabo rozpuszczają się w rozpuszczalniku polarnym, jakim jest woda, to tym bardziej nie będą się rozpuszczać w rozpuszczalnikach mniej polarnych lub niepolarnych.
  • Węglan wapnia wchodzi w skład minerału o nazwie
    - gips (53 odpowiedzi, 63,9%)
    - skaleń (2 odpowiedzi, 2,4%)
    - aragonit (28 odpowiedzi, 33,7%)
    Gips to uwodniony siarczan wapnia CaSO4*2H2O. Skalenie to glinokrzemiany potasu, sodu, wapnia lub baru.
  • Dichromian potasu przechodzi w chromian
    - w wyniku redukcji chromu ze stopnia utlenienia +VII do stopnia utlenienia +VI (36 odpowiedzi, 43,4%)
    - po dodaniu roztworu wodorotlenku potasu (27 odpowiedzi, 32,5%)
    - w środowisku silnie kwasowym (20 odpowiedzi, 24,1%)
    Chromiany i dichromiany zawierają chrom na stopniu utlenienia +VI.
    K2Cr2O7 + 2KOH → 2K2CrO4 + H2
  • Charakterystyczny zapach zepsutych jajek towarzyszy
    - spalaniu siarki (49 odpowiedzi, 59%)
    - reakcji pirytu z kwasem solnym (31 odpowiedzi, 37,3%)
    - ogrzewaniu wody amoniakalnej (3 odpowiedzi, 3,6%)
    Zapach zepsutych jajek to zapach siarkowodoru, który jest produktem reakcji disiarczku żelaza (pirytu) z kwasem solnym.
    FeS2 + 2HCl → FeCl2 + S + H2S

Znajdź nas na facebook

facebook

baner, doświadczenia chemiczne, napis: warsztaty i wykłady dla szkół ponadpodstawowych zapraszamy

Dlaczego warto studiować Chemię w Siedlcach?

dlaczego warto studiowac chemieWe współczesnym świecie chemia odgrywa rolę nauki fundamentalnej, stojącej u podstaw innych dyscyplin przyrodniczych oraz mającej wpływ na niemal każdą dziedzinę życia. Jest nauką, na której opiera się wiele tradycyjnych gałęzi gospodarki, wystarczy wymienić przemysł farmaceutyczny, kosmetyczny, budownictwo, przemysł energetyczny oraz przemysł spożywczy. Obecnie przed chemią stają zupełnie nowe cele i zadania. W obliczu problemów dzisiejszej cywilizacji związanych z zanieczyszczeniem środowiska, wskazuje się na konieczność wprowadzenia zasad gospodarki obiegu zamkniętego, który zakłada między innymi wykorzystywanie i przetwarzanie materiałów odnawialnych czy pozyskiwanie biopaliw z odpadów. Chemia, której istotą jest badanie wzajemnych przemian pomiędzy substancjami staje się kluczowym narzędziem do realizacji tych celów. To sprawia, że zmienia się rola chemii, jej znaczenie będzie ciągle rosło, a nowe zadania jakie stają przed chemią spowodują zmianę sposobu jej postrzegania w społeczeństwie. Chemia aspiruje do rangi głównego sprzymierzeńca w walce o środowisko. Z tych powodów studia na kierunku chemia prowadzonym w naszym Instytucie stanowią atrakcyjną ofertę edukacyjną. Program studiów jest ciągle modyfikowany, tak aby dostosować go do potrzeb zmieniającego się rynku pracy. Na studiach pierwszego stopnia, kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata oferujemy kształcenie na dwóch specjalnościach: specjalności analityka chemiczna oraz specjalności nauczanie chemii i przyrody.

Na specjalności analityka chemiczna studenci zdobywają ukierunkowaną wiedzę i umiejętności z zakresu nowoczesnych technik analitycznych. Wykształcone kompetencje pozwolą im znaleźć zatrudnienie w przedsiębiorstwach zarówno państwowych jak i prywatnych związanych z przemysłem chemicznym, spożywczym, farmaceutycznym i innych. Powracając do wieloletnich tradycji kształcenia nauczycieli, uruchamiamy od roku akademickiego 2021/2022 specjalność nauczanie chemii i przyrody. Po ukończeniu tej specjalności absolwenci posiadają kwalifikacje merytoryczne do nauczania chemii i przyrody w szkole podstawowej, a od roku akademickiego 2024/2025 będą mogli podjąć kształcenie na studiach chemicznych magisterskich na specjalności nauczycielskiej przygotowujących do zawodu nauczyciela chemii we wszystkich typach szkół. Obecnie na studiach II stopnia kształcimy w systemie trzysemestralnym. Są to studia, na które zapraszamy absolwentów studiów I stopnia legitymujących się dyplomem inżyniera. Studia na kierunku chemia zapewniają zdobycie specjalistycznej wiedzy i cenionych przez pracodawców umiejętności społecznych, takich jak praca w zespole, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, odporność na stres, samodzielność czy kreatywne myślenie. Kompetencje te pozwolą absolwentom osiągnąć wyznaczone cele i sukces zawodowy.

Kontakt

kontakt

Instytut Nauk Chemicznych

ul. 3 Maja 54
08-110 Siedlce
tel.: 25 643 10 69

e-mail: chemsekr@uws.edu.pl