INSTYTUT NAUK CHEMICZNYCH

Uniwersytet w Siedlcach

Praktyki zawodowe studentów kierunku Chemia

Na kierunku Chemia obowiązkowym elementem kształcenia jest praktyka zawodowa realizowana zgodnie z programem studiów oraz Zarządzeniem nr 32/2021 Rektora UPH w Siedlcach i regulaminem praktyk. Celem praktyki jest przygotowanie studentów do pracy w zawodzie związanym z wybranym kierunkiem.

Czas i miejsce praktyki

Praktyka ma charakter ciągły i trwa cztery tygodnie, co odpowiada 160 godzinom pracy. Odbywa się poza zajęciami dydaktycznymi, w instytucjach publicznych lub prywatnych – zarówno w kraju, jak i za granicą.

Dokumenty i organizacja

Warunkiem rozpoczęcia praktyki jest uzyskanie przez studenta oświadczenia zakładu pracy o możliwości jej odbycia. Dokument należy złożyć do 15 maja danego roku akademickiego u opiekuna praktyk. Na tej podstawie Uczelnia podpisuje z zakładem pracy porozumienie w sprawie organizacji praktyki.

Plan praktyki opracowuje opiekun w miejscu jej odbywania. Student przekazuje zatwierdzony plan do Instytutu Nauk Chemicznych w ciągu trzech dni od rozpoczęcia praktyki. Na bieżąco prowadzi również dziennik praktyk, zgodnie ze wzorem wskazanym w regulaminie.

Zaliczenie i ocena

Po zakończeniu praktyki student ma 30 dni na dostarczenie zaświadczenia potwierdzającego jej odbycie. Dokument powinien zawierać ocenę wystawioną przez opiekuna w zakładzie pracy oraz krótką charakterystykę wykonywanych zadań.

Zaliczenia praktyki dokonuje uczelniany opiekun, biorąc pod uwagę opinię z zakładu pracy, jakość wykonanych obowiązków oraz terminowość dostarczenia wymaganych dokumentów. Brak planu praktyki uniemożliwia zaliczenie, a opóźnienia w złożeniu dokumentacji obniżają ocenę końcową. Praktyka musi być zaliczona najpóźniej do końca piątego semestru studiów.

Dokumenty do pobrania

Wszystkie niezbędne dokumenty, w tym regulamin praktyk, zarządzenie rektora oraz wzory formularzy (oświadczenie zakładu pracy, porozumienie, plan praktyki, dziennik praktyk, zaświadczenie o odbyciu praktyki), dostępne są poniżej:

porozumienie, praktyka ciągła;

oświadczenie;

program;

dziennik praktyk;

karta oceny;

regulamin;

zarządzenie rektora nr 32-2021.

Poniżej kilka wybranych opinii uczniów biorących udział w zajęciach realizowanych przez Centrum Chemicznego Kształcenia Praktycznego:

  • To była moja pierwsza lekcja gdzie mogłam samodzielnie przeprowadzić doświadczenia bardzo mi się podobało, na jednych zajęciach dowiedziałam się wiele więcej niż przez pół roku w szkole.
  • Zdecydowanie można więcej się nauczyć robiąc doświadczenia samodzielnie niż w szkole, kiedy to profesor robi sam.
  • Z przykrością muszę stwierdzić, ze w mojej szkole bardzo rzadko wykonywane są doświadczenia. Według mnie pomagają uczniom w szybszym zrozumieniu chemii. Przedmiot ten wydawał mi się zagmatwany i trudny, a teraz wiem, że chemia może być wspaniałą zabawą i nie jest taka trudna.
  • Uważam, ze zajęcia są prowadzone prawidłowo, ciekawie, sympatycznie, a prowadzący zajęcia są osobami uśmiechniętymi emanującymi optymizmem i sympatią, co sprawia, że chemia staje się przyjemniejsza, a do dnia dzisiejszego wręcz jej nienawidziłam.
  • Zdecydowanie takie zajęcia są lepsze niż normalne lekcje w szkole. Na zajęciach praktycznych dużo można się nauczyć, oby więcej takich projektów i zajęcia niech odbywają się regularnie.
  • Chciałabym kontynuować, dalsze ćwiczenia laboratoryjne w następnej klasie, zajęcia są bardzo ciekawe, a dzięki nim moje zainteresowanie chemią znacznie wzrosło.

Poniżej znajduje się spis ćwiczeń Centrum Chemicznego Kształcenia Praktycznego:

I Systematyka związków nieorganicznych

I-1. POKAZ: Reakcja syntezy MgO
I-2. POKAZ: Reakcja syntezy SO2 i badanie jego charakteru chemicznego
I-3. Badanie charakteru chemicznego tlenku wapnia
I-4. Otrzymywanie wodorotlenków:
  a) POKAZ: NaOH
  b) Cu(OH)2
I-5. Badanie charakteru chemicznego wodorotlenków
I-6. Badanie właściwości kwasów H2SO4 i HCl
I-7. Badanie właściwości soli CuSO4

II Szybkość reakcji chemicznych

II-1. Wpływ rodzaju substancji na szybkość reakcji
II-2. Wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji
II-3. Wpływ temperatury na szybkość reakcji
II-4. Wpływ rozdrobnienia substratu na szybkość reakcji
II-5. Wpływ katalizatora na szybkość reakcji
II-6. Endotermiczna reakcja analizy na przykładzie rozkładu Cu(OH)2
II-7. Reakcja egzotermiczna na przykładzie reakcji Mg z H2SO4

III-A Przygotowywanie roztworów o różnym stężeniu

III-A.1. Przygotowanie naważki substancji
III-A.2. Przygotowanie 70 g 10% roztworu NaCl
III-A.3. Przygotowanie 250 cm3 0,5 molowego roztworu NaCl
III-A.4. Przygotowanie roztworu 3% kwasu octowego z roztworu 10%
III-A.5. Przygotowanie roztworu 6% kwasu octowego z roztworów 10% i 3%

III-B Metody rozdzielania mieszanin

III-B.1. POKAZ: Destylacja jednorodnej mieszaniny alkoholi i barwnika
III-B.2. Sączenie mieszaniny piasku z roztworem soli kuchennej
III-B.3. Odparowanie rozpuszczalnika z roztworu soli kuchennej
III-B.4. Ekstrakcja oleju benzyną
III-B.5. Chromatografia bibułowa barwnika pisaka
III-B.6. Adsorpcja barwnego soku na węglu aktywnym

III-C Reakcje jonowe

III-C.1. Miareczkowanie alkacymetryczne NaOH za pomocą HCl w obecności różnych wskaźników
III-C.2. Reakcje strącania:
  a) reakcje charakterystyczne kationów: Ag+, Cu2+, Fe3+, Fe2+,
  b) reakcje charakterystyczne anionów Cl-, CO32-, PO43-
III-C.3. Amfoteryczny charakter Al(OH)3

IV-A Elektrochemia

IV-A.1. Porównanie aktywności chemicznej metali
IV-A.2. Ogniwo jako źródło prądu elektrycznego:
  a) ogniwo Daniella
  b) ogniwo z produktów naturalnych
IV-A.3. Elektroliza wodnych roztworów soli

IV-B Pierwiastki bloku d (mangan)

IV-B.1. Badanie właściwości Mn(OH)2
IV-B.2. Badanie właściwości MnO2
IV-B.3. Reakcja kameleonu mineralnego – właściwości redukcyjne MnO2
IV-B.4. Badanie właściwości utleniających KMnO4
IV-B.5. Redukcja jonów MnO4- do jonów MnO43-
IV-B.6. POKAZ: Działanie H2SO4 na KMnO4 – otrzymywanie Mn2O7

V Węglowodory. Hydroksylowe pochodne węglowodorów – alkohole i fenole

V-1. Otrzymywanie węglowodorów nienasyconych i badanie ich właściwości (palność; reakcje z wodą bromową i KMnO4):
  a) acetylenu (POKAZ)
  b) etylenu
V-2. Utlenianie alkoholi o różnej rzędowości za pomocą CuO
V-3. Badanie właściwości gliceryny
V-4. POKAZ: Wykrywanie fenolu solami Fe3+
V-5. POKAZ: Reakcja fenolu z woda bromową

VI Związki karbonylowe − aldehydy i ketony. Kwasy karboksylowe. Estry, tłuszcze

VI-1. Próba Tollensa dla etanalu i propanonu
VI-2. Próba Trommera dla etanalu i propanonu
VI-3. Próba jodoformowa
VI-4. Badanie właściwości kwasu etanowego
VI-5. Reakcja estryfikacji
VI-6. Badanie rozpuszczalności tłuszczów w różnych rozpuszczalnikach
VI-7. Odróżnianie tłuszczów ciekłych od stałych
VI-8. Odróżnianie tłuszczu od substancji tłustej – próba akroleinowa

VII Związki organiczne zawierające azot. Białka

VII-1. Badanie zasadowych właściwości mocznika
VII-2. Reakcja biuretowa mocznika
VII-3. Badanie amfoterycznego charakteru glicyny
VII-4. Wysalanie i dentauracja białka
VII-5. Wykrywanie białek
  a) reakcja ksantoproteinowa
  b) biuretowa
VII-6. Badanie składu pierwiastkowego białka

VIII Cukry

VIII-1. POKAZ: Czynność optyczna cukrów. Hydroliza sacharozy
VIII-2. Reakcja cukrów z wodorotlenkiem miedzi(II)
VIII-3. Badanie składu pierwiastkowego cukrów
VIII-4. Wykrywanie skrobi płynem Lugola

galeria Centrum Chemicznego Kształcenia Praktycznego.

rok szk. 2017/18

Zespół Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim
Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące w Stoczku
Liceum Ogólnokształcące w Komorowie
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim
Zespół Szkół Nr 1, I Liceum Ogólnokształcące w Łosicach
II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Królowej Jadwigi w Siedlcach
Zespół Szkół Salezjańskich w Sokołowie Podlaskim
Zespół Szkół Nr 1 im. Kazimierza Wielkiego w Mińsku Mazowieckim
I Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza w Węgrowie
IV Liceum Ogólnokształcące im Hetmana S. Żółkiewskiego w Siedlcach
Liceum Ogólnokształcące im. Joachima Lelewela w Zespole Szkół Nr 1 w Żelechowie
Zespół Szkół im. Marii Skłodowskiej-Curie w Mińsku Mazowieckim
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wł. St. Reymonta w Sokołowie Podlaskim

rok szk. 2018/19

Zespół Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim
Zespół Szkół Nr 1, I Liceum Ogólnokształcące w Łosicach
II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Królowej Jadwigi w Siedlcach
Zespół Szkół Salezjańskich w Sokołowie Podlaskim
Zespół Szkół Nr 1 im. Kazimierza Wielkiego w Mińsku Mazowieckim
I Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza w Węgrowie
IV Liceum Ogólnokształcące im Hetmana S. Żółkiewskiego w Siedlcach
Liceum Ogólnokształcące im. Joachima Lelewela w Zespole Szkół Nr 1 w Żelechowie
I Katolickie Liceum Ogólnokształcące w Siedlcach
LI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Warszawie
Zespół Szkół im. Marii Skłodowskiej-Curie w Mińsku Mazowieckim
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wł. St. Reymonta w Sokołowie Podlaskim
Zespół Szkół Nr 1 im. K.K. Baczyńskiego w Sokołowie Podlaskim

rok szk. 2019/20

Zespół Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim
Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące w Stoczku
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim
Zespół Szkół Nr 1, I Liceum Ogólnokształcące w Łosicach
II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Królowej Jadwigi w Siedlcach
Zespół Szkół Salezjańskich w Sokołowie Podlaskim
I Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza w Węgrowie
IV Liceum Ogólnokształcące im Hetmana S. Żółkiewskiego w Siedlcach
LI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Warszawie
Zespół Szkół Nr 1 im. K.K. Baczyńskiego w Sokołowie Podlaskim